• 95 579 Ft
  • D 594.3 Ft
  • 100 633.6 Ft

Így készítsd fel hajódat a télre – szezon végi tennivalók hajótulajdonosoknak

Motorkarbantartástól a ponyvaválasztásig, ezt tedd meg most, hogy tavasszal minden készen álljon az újabb szezonra!

Ahogy a vízhőmérséklet csökken és a hajószezon lassan a végéhez közeledik, elérkezik az idő, hogy a hajót felkészítsük a téli pihenőre. A téliesítés azonban nem csak azt jelenti, hogy kivesszük a hajót a vízből. A következőkben bemutatjuk azt az alapos, több lépésből álló folyamatot, ami megóvja a hajót a fagy, a nedvesség és az időjárás viszontagságaitól – hogy tavasszal minden készen álljon az újabb szezonra.

Három hajó egymás mellett, a vízből kivéve és ponyvával letakarva. A ponyva tetején friss hó áll, a hajók mögött vitorlások árboca látható.

Vendégcikkünk szerzője Králik Zoltán, a Hajósziget.com tulajdonosa.

Motor karbantartása

A hajó külmotorok választéka elég széles. Az alábbiakban igyekszünk minden olvasónak segíteni, ezért az általánosan elvégzendő feladatokat gyűjtöttük össze, kis kitérővel a kétütemű külmotorokra. 

Alapszabályként érdemes mindig a motor gyári specifikációját követni.

Szakboltokban segítenek neked a motor pontos beazonosításban, így biztosan a gyári előírás szerinti alkatrészeket és téliesítő csomagokat tudod megvásárolni.

Átmosás tiszta édesvízzel

Miért van erre szükség? Ha esetleg sós vízben használtad a motort, az korróziót okoz a rendszerben ezért teljesen át kell öblíteni. 

De ezt akkor is tedd meg, ha nem használtad sós vízben a motort! Édesvízi használatnál homokszemcsék, növényi részek és egyéb szennyeződések is lehetnek a vízben, amit a hűtőrendszerből el kell távolítani a maximális hatékonyság érdekében. Tehát a folyamattal a motorod működési minőségét és élettartamát is növeled.

Fontos: mindig a vizet nyisd meg előbb, ne a motort indítsd be! Visszafelé is ugyanez a helyzet: állítsd le a motort 5-10 perc után és utána zárd el a vizet! Beleállíthatod a motort egy nagy hordóba is, ahonnan tudja szívni a vizet. A hordóban legyen benne a tömlő, folyamatosan pótold az elhasznált vizet.

Amire szükséged lehet: 

  • friss vizes csap vagy kerti csap
  • locsolótömlő
  • tömlőcsatlakozó a motorhoz
  • kopoltyú
  • motortartó állvány (ha nem veszed le a hajóról a motort, akkor teljesen függőleges pozícióban végezd el az átöblítést!)

A motorokon található öblítési csatlakozó, azon keresztül végezhető el a folyamat. 5-10 percen keresztül járassuk a motort és bizonyosodjunk meg róla a művelet elkezdése előtt, hogy elég vizünk van a teljes időre.

Ha van gyárilag beépített vízcsatlakozó a motorodon, sokkal egyszerűbb a dolgod, egyes esetekben nem kell járatni a motort sem. Mindig hagyd teljesen kicsöpögni, kiszáradni, ne fagyjon el!

FIGYELEM! Soha ne járasd a motort víz nélkül, még rövid időre sem!

Ha a hűtővíz elvezetőből nem jön víz, azonnal állítsd le a motort és ellenőrizd lépésről lépésre miért nem kap a motor vizet. Pl. kopoltyú nem illeszkedik rendesen, szétcsúszott a csatlakozó stb.

A szerelékeket még ne távolítsd el. Most következik az üzemanyagrendszer leürítése. Ehhez szintén szükséged van vízre, mert a motort járatni kell.

Üzemanyagrendszer ürítése

100-as benzin használata esetén nyugalmasabban kezelhetjük ezt a részt. Ha nem akarod teljesen kiüríteni a tankod, és még nem vetted ki a hajót a vízről, akkor ezt a lépést kellemes 5-10 perc hajózással letudhatod. 

Ebben az esetben tölts a tankba az utasítás szerinti mennyiségben üzemanyag-stabilizáló adalékot, majd hajózz 5-10 percig. 

Mit csinál az üzemanyag stabilizáló? Megakadályozza az üzemanyag oxidációját, lerakódások kialakulását, akár 1-2 évre is.

Teljes leürítés

Amire szükséged lehet:

  • üzemanyag-leeresztő pumpa (kézi vagy vákuum pumpa)
  • kanna
  • szerszámok (fogók, csavarhúzók stb.)
  • rongyok 

Csatlakoztasd le az üzemanyagtömlőt a motorról. Az üzemanyagtartály teljes tartalmát öntsd kannába. Ahhoz, hogy a maradék üzemanyag is kiürüljön a rendszerből, indítsd be a motort és alapjáraton járasd amíg le nem áll. (Ne feledd! Víz mindig legyen a motor működtetése alatt!)

A teljes kijáratás célja, hogy a karburátorban se maradjon üzemanyag, ami esetlegesen károsíthatja azt. A másik opció a karburátor leürítésére a karburátor leeresztő csavar kicsavarása. Előbb helyezz alá egy edényt, majd lazítsd meg a csavart, várj amíg már nem csöpög belőle semmi. A lépés kihagyása problémát okozhat a fúvókáknál, a lerakódások eltömíthetik azokat.

Kapcsolódó cikk
Kapcsolódó cikk
  • 2025.07.10.
  • 10 perc olvasási idő

Gyertyák ellenőrzése

A gyertyákat minden szezon végén vedd ki és nézd meg. Ha kormos vagy lerakódásos, mindenképp cseréld őket újra.Téli tárolás idejére be is fújhatod minimális olajjal és csak lazán helyezd vissza a helyére. 

Akkumulátor

Az akksit vedd ki, töltsd fel teljesen, száraz és fagymentes helyen tárold.

Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy szakszerűen és a gyári utasításoknak megfelelően tudjuk elvégezni a szervizt, forduljunk szakemberhez. Ügyfeleink szinte mindig visszatérnek hozzánk téliesítéssel kapcsolatos segítségért, és természetesen örömmel segítünk mindenkinek!

Külső-belső tisztítás

Az utolsó lépés, mielőtt elköszönünk a hajónktól néhány hónapra, a tisztítás. 

Hajó külső takarítása

Lehetőség szerint használjunk nagynyomású mosót. Ha saját nincs, húzzuk el szeretett kedvencünket kézi autómosóba és ott tegyük ezt meg. 

Azonban nagyon fontos: soha ne használjunk autósampont a hajótest takarításához! Az autók és a hajók ‘fényezése’ nagyban eltér, így a különböző kemikáliák roncsolhatják a színét, fényét a hajótestnek.

Hajósampon egyszerűen beszerezhető szakboltokból vagy rendelhető online is.

Külső tisztítás lépésekben:

  • Nagynyomású mosás tiszta vízzel
  • Hajósampon felvitele puha mikroszálas ruhával vagy szivaccsal 
  • Öblítés tiszta vízzel
  • Száradás
  • Ha makacsabb szennyeződések maradtak a testen, használjunk spray formában kapható, szennyeződés specifikus tisztítókat.

Belső tisztítás

A belső tisztítást kezdjük a hajó teljes kiürítésével. A hajóban hagyott kárpitos, textiles felszerelések (párnázat, mentőmellények) könnyen penészedhetnek. Kíméljük meg magunkat ennek a tavaszi takarításától vagy legrosszabb esetben a cseréjétől! 

Nézzük át a tárolórekeszeket, konzolt, oldalzsebeket és az ülések alatti tárolókat is. Ha ez megvan jöhetnek az alábbi lépések. 

Belső tisztítás lépésekben:

  • Készítsünk samponos csapvizet egy vödörbe
  • Öblítsük le tiszta vízzel a hajó belsejét ( a rekeszeket nem javasoljuk ilyen módon tisztítani, mert sok víz halmozódhat fel bennük és a teljes kiszáradása kérdőjeles lehet)
  • Puha mikroszálas ruhával vagy szivaccsal mossuk át a hajót. A csúszásmentes padozatot lehet puhasörtés kefével is tisztítani.
  • Ismét öblítsük le belülről a hajót
  • Hagyjuk teljesen megszáradni.
  • Száradás ideje alatt a rekeszeket is tartsuk teljesen nyitva

Kárpitozás tisztítása

A hajók kárpitjaira jellemző, hogy víz- és UV-állóak. Időnként azonban elkoszolódhatnak vagy foltosak lehetnek. 

A direkt napsütés beleégetheti a foltokat a párnázatba, kerüljük el, hogy újra kelljen csináltatni a huzatokat. Ráömlött folyadék esetén igyekezzünk azonnal letörölni a szennyeződést, megelőzve a későbbi foltosodást.

A szivacsok szellőztetése is ajánlott a téli időszak előtt. Lehet bennük nedvesség, amit ki kell szárítani a téli tárolás előtt, így megelőzve a szivacs penészesedést, dohosodását. 

Hajó eladásánál sokat dob az összképen a foltmentes, kiváló állapotú párnázat. Ezt is tartsuk szem előtt a kárpitozás kezelésénél. Amennyiben mosható textilhuzatunk van a párnázaton, egyszerűen csak mossuk ki utasításnak megfelelően a mosógépben. 

Téli ponyva

A téli takarás nem ugyanaz mint a szezon alatti, használatok közötti védelem. Mikor téli ponyvát vásárolsz vagy készíttetsz a legfontosabb a szövet, varrás és cérnafajta és a légáteresztés.

Ideális téli ponyva szövet

Fontos, hogy kifejezetten hajók takarására gyártott, technikai szövetet válassz. Az úgynevezett “Dope-Dye” szöveteknél a különböző adalékanyagokat (UV-gátló, szín, vízlepergető) már az alap kötőanyaghoz keverik, nem utólagosan kerül mártásra vagy fújásra. Ennek köszönhetően a különböző funkciós adalékok maximális hatékonysága tud érvényesülni használat során.

Varrás és cérnafajta

A dupla-átlapolt varrás extra erősséget biztosít extrém időjárási körülmények között is. A cérnára vonatkozóan is a “Dope-Dye” technológiával készült cérnákat ajánljuk.

Légáteresztés

A “Marina-Grade” szövetek már anyagukban légáteresztőek és vízállók is egyben. High-tech szövetek, melyek optimális védelmet nyújtanak a nedvesség ellen, miközben hagyják lélegezni a hajót. A maximális légáramlás biztosítására illesszünk a ponyvára merev, kúpos szellőzőt. A szellőzőt a ponyva leszálló oldalára helyezzük és lefelé nézzen. Ez meggátolja az esetleges csapadék beömlést.

A ponyva rögzítése

A tréleren tárolt hajóknál fontos a ponyva szempontjából, hogy a tréler vázához tudjuk rögzíteni. Ehhez szükség van a ponyva szélén befűzőfülekre és megfelelő hosszúságú kötélre. A kötelek hosszúságát csak a ponyvázás után tudjuk beállítani. Fontos: csak akkor vágjuk el a kötelet, ha már feszesre rögzítettük az adott ponton a ponyvát!

Amennyiben a hajótest kialakítása miatt a ponyvánk helyenként (ahol nincs alátámasztás) öblös lenne, azt teleszkóppal és hevederekkel tudjuk kiküszöbölni. Teleszkóp választásánál fontos, hogy nagy felületen támaszkodjon és a talp borítása legyen csúszásmentes. A hevedereket a hajó négy legsarkibb pontjára rögzítsük, így nem áll meg rajta a víz.

Motorkarbantartás, takarítás és ponyvázás után a hajó készen áll, hogy biztonságban átvészelje a téli kényszerpihenőt, és tavasszal újra a legjobb formájában szeld vele a habokat!