Így készítsd fel hajódat a télre – szezon végi tennivalók hajótulajdonosoknak
Motorkarbantartástól a ponyvaválasztásig, ezt tedd meg most, hogy tavasszal minden készen álljon az újabb szezonra!
Ahogy a vízhőmérséklet csökken és a hajószezon lassan a végéhez közeledik, elérkezik az idő, hogy a hajót felkészítsük a téli pihenőre. A téliesítés azonban nem csak azt jelenti, hogy kivesszük a hajót a vízből. A következőkben bemutatjuk azt az alapos, több lépésből álló folyamatot, ami megóvja a hajót a fagy, a nedvesség és az időjárás viszontagságaitól – hogy tavasszal minden készen álljon az újabb szezonra.

Vendégcikkünk szerzője Králik Zoltán, a Hajósziget.com tulajdonosa.
Motor karbantartása
A hajó külmotorok választéka elég széles. Az alábbiakban igyekszünk minden olvasónak segíteni, ezért az általánosan elvégzendő feladatokat gyűjtöttük össze, kis kitérővel a kétütemű külmotorokra.
Alapszabályként érdemes mindig a motor gyári specifikációját követni.
Szakboltokban segítenek neked a motor pontos beazonosításban, így biztosan a gyári előírás szerinti alkatrészeket és téliesítő csomagokat tudod megvásárolni.
Átmosás tiszta édesvízzel
Miért van erre szükség? Ha esetleg sós vízben használtad a motort, az korróziót okoz a rendszerben ezért teljesen át kell öblíteni.
De ezt akkor is tedd meg, ha nem használtad sós vízben a motort! Édesvízi használatnál homokszemcsék, növényi részek és egyéb szennyeződések is lehetnek a vízben, amit a hűtőrendszerből el kell távolítani a maximális hatékonyság érdekében. Tehát a folyamattal a motorod működési minőségét és élettartamát is növeled.
Fontos: mindig a vizet nyisd meg előbb, ne a motort indítsd be! Visszafelé is ugyanez a helyzet: állítsd le a motort 5-10 perc után és utána zárd el a vizet! Beleállíthatod a motort egy nagy hordóba is, ahonnan tudja szívni a vizet. A hordóban legyen benne a tömlő, folyamatosan pótold az elhasznált vizet.
Amire szükséged lehet:
- friss vizes csap vagy kerti csap
- locsolótömlő
- tömlőcsatlakozó a motorhoz
- kopoltyú
- motortartó állvány (ha nem veszed le a hajóról a motort, akkor teljesen függőleges pozícióban végezd el az átöblítést!)
A motorokon található öblítési csatlakozó, azon keresztül végezhető el a folyamat. 5-10 percen keresztül járassuk a motort és bizonyosodjunk meg róla a művelet elkezdése előtt, hogy elég vizünk van a teljes időre.
Ha van gyárilag beépített vízcsatlakozó a motorodon, sokkal egyszerűbb a dolgod, egyes esetekben nem kell járatni a motort sem. Mindig hagyd teljesen kicsöpögni, kiszáradni, ne fagyjon el!
FIGYELEM! Soha ne járasd a motort víz nélkül, még rövid időre sem!
Ha a hűtővíz elvezetőből nem jön víz, azonnal állítsd le a motort és ellenőrizd lépésről lépésre miért nem kap a motor vizet. Pl. kopoltyú nem illeszkedik rendesen, szétcsúszott a csatlakozó stb.
A szerelékeket még ne távolítsd el. Most következik az üzemanyagrendszer leürítése. Ehhez szintén szükséged van vízre, mert a motort járatni kell.
Üzemanyagrendszer ürítése
100-as benzin használata esetén nyugalmasabban kezelhetjük ezt a részt. Ha nem akarod teljesen kiüríteni a tankod, és még nem vetted ki a hajót a vízről, akkor ezt a lépést kellemes 5-10 perc hajózással letudhatod.
Ebben az esetben tölts a tankba az utasítás szerinti mennyiségben üzemanyag-stabilizáló adalékot, majd hajózz 5-10 percig.
Mit csinál az üzemanyag stabilizáló? Megakadályozza az üzemanyag oxidációját, lerakódások kialakulását, akár 1-2 évre is.
Teljes leürítés
Amire szükséged lehet:
- üzemanyag-leeresztő pumpa (kézi vagy vákuum pumpa)
- kanna
- szerszámok (fogók, csavarhúzók stb.)
- rongyok
Csatlakoztasd le az üzemanyagtömlőt a motorról. Az üzemanyagtartály teljes tartalmát öntsd kannába. Ahhoz, hogy a maradék üzemanyag is kiürüljön a rendszerből, indítsd be a motort és alapjáraton járasd amíg le nem áll. (Ne feledd! Víz mindig legyen a motor működtetése alatt!)
A teljes kijáratás célja, hogy a karburátorban se maradjon üzemanyag, ami esetlegesen károsíthatja azt. A másik opció a karburátor leürítésére a karburátor leeresztő csavar kicsavarása. Előbb helyezz alá egy edényt, majd lazítsd meg a csavart, várj amíg már nem csöpög belőle semmi. A lépés kihagyása problémát okozhat a fúvókáknál, a lerakódások eltömíthetik azokat.
Gyertyák ellenőrzése
A gyertyákat minden szezon végén vedd ki és nézd meg. Ha kormos vagy lerakódásos, mindenképp cseréld őket újra.Téli tárolás idejére be is fújhatod minimális olajjal és csak lazán helyezd vissza a helyére.
Akkumulátor
Az akksit vedd ki, töltsd fel teljesen, száraz és fagymentes helyen tárold.
Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy szakszerűen és a gyári utasításoknak megfelelően tudjuk elvégezni a szervizt, forduljunk szakemberhez. Ügyfeleink szinte mindig visszatérnek hozzánk téliesítéssel kapcsolatos segítségért, és természetesen örömmel segítünk mindenkinek!
Külső-belső tisztítás
Az utolsó lépés, mielőtt elköszönünk a hajónktól néhány hónapra, a tisztítás.
Hajó külső takarítása
Lehetőség szerint használjunk nagynyomású mosót. Ha saját nincs, húzzuk el szeretett kedvencünket kézi autómosóba és ott tegyük ezt meg.
Azonban nagyon fontos: soha ne használjunk autósampont a hajótest takarításához! Az autók és a hajók ‘fényezése’ nagyban eltér, így a különböző kemikáliák roncsolhatják a színét, fényét a hajótestnek.
Hajósampon egyszerűen beszerezhető szakboltokból vagy rendelhető online is.
Külső tisztítás lépésekben:
- Nagynyomású mosás tiszta vízzel
- Hajósampon felvitele puha mikroszálas ruhával vagy szivaccsal
- Öblítés tiszta vízzel
- Száradás
- Ha makacsabb szennyeződések maradtak a testen, használjunk spray formában kapható, szennyeződés specifikus tisztítókat.
Belső tisztítás
A belső tisztítást kezdjük a hajó teljes kiürítésével. A hajóban hagyott kárpitos, textiles felszerelések (párnázat, mentőmellények) könnyen penészedhetnek. Kíméljük meg magunkat ennek a tavaszi takarításától vagy legrosszabb esetben a cseréjétől!
Nézzük át a tárolórekeszeket, konzolt, oldalzsebeket és az ülések alatti tárolókat is. Ha ez megvan jöhetnek az alábbi lépések.
Belső tisztítás lépésekben:
- Készítsünk samponos csapvizet egy vödörbe
- Öblítsük le tiszta vízzel a hajó belsejét ( a rekeszeket nem javasoljuk ilyen módon tisztítani, mert sok víz halmozódhat fel bennük és a teljes kiszáradása kérdőjeles lehet)
- Puha mikroszálas ruhával vagy szivaccsal mossuk át a hajót. A csúszásmentes padozatot lehet puhasörtés kefével is tisztítani.
- Ismét öblítsük le belülről a hajót
- Hagyjuk teljesen megszáradni.
- Száradás ideje alatt a rekeszeket is tartsuk teljesen nyitva
Kárpitozás tisztítása
A hajók kárpitjaira jellemző, hogy víz- és UV-állóak. Időnként azonban elkoszolódhatnak vagy foltosak lehetnek.
A direkt napsütés beleégetheti a foltokat a párnázatba, kerüljük el, hogy újra kelljen csináltatni a huzatokat. Ráömlött folyadék esetén igyekezzünk azonnal letörölni a szennyeződést, megelőzve a későbbi foltosodást.
A szivacsok szellőztetése is ajánlott a téli időszak előtt. Lehet bennük nedvesség, amit ki kell szárítani a téli tárolás előtt, így megelőzve a szivacs penészesedést, dohosodását.
Hajó eladásánál sokat dob az összképen a foltmentes, kiváló állapotú párnázat. Ezt is tartsuk szem előtt a kárpitozás kezelésénél. Amennyiben mosható textilhuzatunk van a párnázaton, egyszerűen csak mossuk ki utasításnak megfelelően a mosógépben.
Téli ponyva
A téli takarás nem ugyanaz mint a szezon alatti, használatok közötti védelem. Mikor téli ponyvát vásárolsz vagy készíttetsz a legfontosabb a szövet, varrás és cérnafajta és a légáteresztés.
Ideális téli ponyva szövet
Fontos, hogy kifejezetten hajók takarására gyártott, technikai szövetet válassz. Az úgynevezett “Dope-Dye” szöveteknél a különböző adalékanyagokat (UV-gátló, szín, vízlepergető) már az alap kötőanyaghoz keverik, nem utólagosan kerül mártásra vagy fújásra. Ennek köszönhetően a különböző funkciós adalékok maximális hatékonysága tud érvényesülni használat során.
Varrás és cérnafajta
A dupla-átlapolt varrás extra erősséget biztosít extrém időjárási körülmények között is. A cérnára vonatkozóan is a “Dope-Dye” technológiával készült cérnákat ajánljuk.
Légáteresztés
A “Marina-Grade” szövetek már anyagukban légáteresztőek és vízállók is egyben. High-tech szövetek, melyek optimális védelmet nyújtanak a nedvesség ellen, miközben hagyják lélegezni a hajót. A maximális légáramlás biztosítására illesszünk a ponyvára merev, kúpos szellőzőt. A szellőzőt a ponyva leszálló oldalára helyezzük és lefelé nézzen. Ez meggátolja az esetleges csapadék beömlést.
A ponyva rögzítése
A tréleren tárolt hajóknál fontos a ponyva szempontjából, hogy a tréler vázához tudjuk rögzíteni. Ehhez szükség van a ponyva szélén befűzőfülekre és megfelelő hosszúságú kötélre. A kötelek hosszúságát csak a ponyvázás után tudjuk beállítani. Fontos: csak akkor vágjuk el a kötelet, ha már feszesre rögzítettük az adott ponton a ponyvát!
Amennyiben a hajótest kialakítása miatt a ponyvánk helyenként (ahol nincs alátámasztás) öblös lenne, azt teleszkóppal és hevederekkel tudjuk kiküszöbölni. Teleszkóp választásánál fontos, hogy nagy felületen támaszkodjon és a talp borítása legyen csúszásmentes. A hevedereket a hajó négy legsarkibb pontjára rögzítsük, így nem áll meg rajta a víz.
Motorkarbantartás, takarítás és ponyvázás után a hajó készen áll, hogy biztonságban átvészelje a téli kényszerpihenőt, és tavasszal újra a legjobb formájában szeld vele a habokat!