Ne csak a vételárral számolj! Mit jelent a teljes költség szemlélet autóvásárláskor?
Az árcímke mellett ezeket a költségeket is érdemes számításba venni, amikor autót választasz.
Az autóvásárlás (legyen az új vagy használt jármű) nagy értékű, általában több évre szóló döntés. Ennek ellenére ilyenkor sokan elsősorban egyetlen kiadás, a gépjármű vételára alapján hoznak döntést, kimaxolva az elérhető keretüket. A tulajdonlás valódi költségeivel se felejts el számolni, amikor autót választasz – összeszedtük, mire figyelj.

A teljes költség szemlélet: nem csak a vételár számít
„A nemzetközi flottakezelésben már évtizedek óta használt TCO (Total Cost of Ownership – teljes tulajdonlási költség) szemlélet egyre inkább begyűrűzik a magánvásárlók világába is. Ez nem véletlen, hiszen egy autó fenntartásának költségei számos olyan tételből állnak össze, amelyek jelentősen befolyásolják a hosszú távú kiadásainkat. Így tehát egyáltalán nem biztos, hogy egy kedvezőbb vételárú, ám magasabb üzemeltetési költségű gépjárművel hosszú távon is jól járunk” – mutat rá Rékai Andrea, az Ayvens Car Remarketing csoportvezetője.
Leegyszerűsítve: ahhoz, hogy egy autóvásárlás tényleg jó döntés legyen, nem elég csak azt nézni, mennyibe kerül maga a kocsi. Érdemes azt is átgondolni, mennyit fogunk még rákölteni a mindennapi használat során – legyen szó tankolásról, szervizről, biztosításról vagy akár arról, mennyit fog érni pár év múlva, ha el akarjuk adni.
Könnyen előfordulhat, hogy egy olcsóbbnak tűnő autó végül többe kerül, mint egy drágább, de takarékosabb és megbízhatóbb modell. De milyen szempontokat vegyünk figyelembe, és mivel számoljunk még a vételáron túl?
Üzemanyag-fogyasztás
„A vételár mellett kulcsfontosságú tényező az üzemanyag-fogyasztás. Két azonos árú autó üzemanyagköltsége között akár havi több tízezer forintos különbség is lehet. Egy 100 kilométeren 2 literrel többet fogyasztó autó évi 20 000 kilométeres futásteljesítménynél, jelenlegi üzemanyagárakkal számolva akár 200-300 ezer forinttal növeli a fenntartási költségeket”
– hívja fel a figyelmet a szakértő.
Sokan az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett az olcsóbb üzemeltetési költségek miatt választanak elektromos autót. Érdemes azonban számításba venni, hogy ez a megtakarítás leginkább akkor valósul meg, ha tudjuk otthon (akár napelemről) vagy a munkahelyünkön tölteni az autót. A közterületi, különösen az autópályás töltés drága, és az ezzel járó költségek sokszor elérhetik a hagyományos autók szintjét.
Szervizköltségek
A szervizköltségek ugyancsak jelentős tételt képviselnek. Nem mindegy, hogy egy kötelező szerviz 80 000 vagy 200 000 forintba kerül, ahogy az sem, hogy milyen gyakran kell nagyobb javításokra számítani.
„A különböző márkák és modellek között nagy eltérések lehetnek az alkatrészárak és a javításhoz kapcsolódó munkadíjak tekintetében is. Ugyanígy fontos szempont az alkatrészek elérhetősége. Ugyan az autópiac általános ellátási nehézségein már jórészt túl vagyunk, ám egy újonnan megjelenő márka szervizlefedettsége, vagy egy, a hazai piacon kevésbé reprezentált gyártó alkatrészeinek elérhetősége problémát és elhúzódó szervizfolyamatokat okozhat.” – magyarázza a szakember.
Biztosítás, adóterhek, átírás költsége
A teljes költség számításakor figyelembe kell venni a biztosítási díjakat és az adóterheket is. Ezek egy nagyobb teljesítményű vagy értékesebb autó esetében magasabbak lehetnek. Egyszer fizetendő, de ne érjenek meglepetésként a gépjármű átírásával járó költségek, mint a vagyonszerzési illeték.
Érdemes arra is gondolni, mennyire keresett a jármű a piacon, és mennyiért tudjuk majd továbbértékesíteni, ha arra kerül a sor:
„Nem szabad megfeledkezni az értékvesztésről sem, azaz, hogy mennyiért fogjuk tudni adott esetben eladni az autót pár év múlva, ami bár nem közvetlen kiadás, mégsem elhanyagolható tétel a tulajdonlás teljes időszakát tekintve”
– figyelmeztet Rékai Andrea.
Gondold át a fentieket, és vedd ezeket a kiadásokat is figyelembe a következő autód kiválasztásánál!