• 95 578 Ft
  • D 584 Ft
  • 100 633 Ft

Íme a 6+1 legikonikusabb kabrió!

Ismerd meg a Jaguar E-Type, a Ferrari California Spider és más legendás kabriók történetét!

A kabrió évtizedek óta a szabadság és a korlátok nélküli vezetési élmény szimbóluma – de mely modellek váltak valódi legendává? Összegyűjtöttünk 6+1 ikonikus nyitott tetejű autót, amelyek nemcsak technikai jellemzőikkel, de történetükkel és karakterükkel is beírták magukat az autózás történelmébe.

Ikonikus kabrió modellek a Veterán Autó kínálatában

Mercedes-Benz 300SL Roadster (1957)

A Mercedes-Benz SL-osztály első modellje volt az autóversenyzésre tervezett 300SL (vagy W194), amely 1952-ben debütált. Ez volt a Mercedes első autóverseny-szezonja a második világháború után. A visszatérés sikeres volt: a W194 megnyerte a 24 órás Le Mans-i futamot, az Eifelrennent a Nürburgringen és a mexikói Carrera Panamericanát is.

A versenyautónak 1954-ben született meg az utcai változata, a 300SL (vagy W198) Gullwing azaz Sirályszárnyú kupé, amelyet háromliteres, sorhatos motorral szereltek fel. Három évvel később mutatták be a 300SL Roadstert: egy nyitott, kétüléses sportautót, amely vászontetővel vagy levehető keménytetővel is elérhető volt. Az igazi élvezetet azonban természetesen a tető nélküli autózás jelentette.

Gullwingből csupán 1400, a Roadsterből 1858 darabot gyártottak. Mára mindkét modell ikonikussá vált, fennmaradó példányaik pedig a legdrágább veterán autók közé tartoznak. 

Jaguar E-Type Roadster (1961)

Az első Jaguar E-Type a versenypályára tervezett, és hatalmas sikereket elérő D-Type leszármazottja volt. 1961-ben a Genfi Autószalonon mutatták be, és hatalmas érdeklődés övezte – pedig majdnem lemaradtak a kiállításról. 

A vadonat új E-Type-ot ugyanis egy sor brit újságírónak adták kölcsön, hogy teszteljék és beszámolót írjanak róla, maximalizálva a bemutatás körüli médiaérdeklődést.

Így aztán úgy alakult, hogy a genfi bemutató előtti nap még Nagy-Britanniában volt az autó. Maga Bob Berry, a Jaguar PR vezetője ült a volán mögé, és vezette el az autót a brit Coventry-ből Genfbe. 

Fekete-fehér fotó egy Jaguar E-Type Roadster autóról.

A legenda szerint 20 perccel az esemény előtt érkezett meg, és miközben lázasan törölték tisztára az autót, Sir Williams Lyons, a Jaguar alapítója csak ennyit mondott: “Jó ég, Berry, azt hittem, sosem érsz ide.” 

Az E-Type fogadtatása kitörő volt. Maga Enzo Ferrari is a “világ legszebb autójának” nevezte, a Genfi Autószalon résztvevői pedig sorban álltak, hogy kipróbálhassák. A cég a hatalmas érdeklődést kihasználva a másik modellért küldetett: pár nappal később Norman Dewis, a Jaguar tesztpilótája vezette le ugyanazt a távot a nyitott tetejű E-Type Roadsterrel.  

Kapcsolódó cikk

Shelby Cobra (1962-1967) 

Carroll Shelby amerikai autóversenyző mindig is a saját nevével fémjelzett autómárkáról álmodott. Ez az álom végre 1961-ben vált elérhetővé, amikor Shelby megtudta, hogy a brit AC Cars felhagy az AC Ace modellek gyártásával. Igazi vállalkozó szellemű emberként Shelby kapott az alkalmon, hogy ne csak visszavonult autóversenyző legyen, hanem autóépítővé váljon. 

Megrendelt egy motor nélküli darabot kaliforniai műhelyébe, majd a Ford Motor Company és egy kis csapat mérnök segítségével a könnyű és fürge kétüléses brit roadsterbe egy V8-as motort szerelt.

Az első Shelby Cobra 1962-ben mutatkozott be. A könnyű karosszéria, a kompakt méretek és a nyers amerikai erő ötvözete forradalminak bizonyult. 

Shelby azonban nem állt meg itt. 1964-ben bemutatta a továbbfejlesztett Shelby Cobra 427-et. 7 literes Ford FE motorjával 425 lóerős teljesítményre és 264 km/h sebességre volt képes, és valamivel több, mint 4 másodperc alatt gyorsult százra, amivel évekig a leggyorsabb amerikai autónak számított. Olyannyira szokatlan volt ez a piacon, hogy sok sofőrt ért baleset, mert nem voltak ilyen erős és gyors járműhöz szokva.

Egy ezüstszínű Shelby Cobra 427
forrás: shelby.com

Ennek ellenére a Shelby Cobra az egyik leglegendásabb amerikai autó, és egyben a legsikeresebb brit-amerikai hibrid, amelynek köszönhetően Shelby építőként még nagyobb hírnévre tett szert, mint versenyzőként. Több mint 50 évvel a bemutatása után is a sportautó-rajongók egyik legvágyottabb járműve.

Ferrari 250 GT California Spider (1957-1963)

Néha y-nal írják, néha i-vel: a „Spider” megnevezés szorosan kötődik az olasz autómárkákhoz, és olyan autókat jelöl, amelyek teteje lenyitható. Talán a legismertebb közülük pedig a 250 GT California. A névadás nem véletlen: John von Neumann, a márka nyugati parti képviselője javasolta Luigi Chinettinek, az amerikai importőrnek, hogy a napsütéses Kaliforniában jól menne egy sportos,  nyitott tetejű modell. 

Chinetti közeli barátja volt Enzo Ferrarinak, így az ötletet gyorsan megvalósították. A Ferrari 250 GT California Spider két verzióban készült: az első, a LWB egy kicsit hosszabb, magas sofőröknek kényelmesebb, a SWB pedig rövidebb, alacsonyabb és sportosabb autó.

A California Spider hamarosan a Beverly Hills-i és malibui elit kedvence lett, pedig meglepően kevés, mindössze 106 készült belőle. 

Bordó Ferrari California Spider
forrás: ferrari.com

A rövid tengelytávú (SWB) California Spidert széles körben minden idők egyik legjelentősebb és legértékesebb klasszikus autójaként tartják számon. Legutóbb 2024-ben bocsátottak egyet aukcióra. Az autót a Sotheby’s aukciósház „a legkiválóbb és legjelentősebb” fennmaradt példányként jellemezte – nem véletlenül, hiszen a Ferrari ezt a modellt választotta, hogy bemutassa saját standján az 1960-as Genfi Autószalonon. Az autó tavaly kicsit több, mint 17 millió dollárért kelt el. 

Porsche 911 Cabriolet (1983 – napjainkig) 

A 911-es számról az autórajongóknak biztosan nem az amerikai segélyhívó, hanem a Porsche ikonikus modellje jut eszébe. A 911-es modell (eredetileg 901 néven) 1963-ban mutatkozott be a Frankfurti Autószalonon. 

Az eredeti Porsche 911-est F.A. Porsche, az alapító Ferry Porsche fia tervezte. Léghűtéses, hathengeres bokszermotort kapott, amely 130 lóerős teljesítményt nyújtott. Az autó 9,1 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órára, végsebessége pedig elérte a 210 km/órát. Ezek az adatok egy sorozatgyártású sportautó esetében rendkívül meggyőzőnek számítottak abban az időben.

Szürke Porsche 911 Cabriolet.

A Porsche 911 első változatai csak kupék voltak. Az első sorozatgyártott kabrióra 1982-ig kellett várni, ekkor mutatták be ugyanis a Genfi Autószalonon a Porsche 911 SC Cabrioletet, az első gyárilag nyitott tetejű, teljes értékű vászontetővel rendelkező (azaz nem Targa) 911-et. 

Különleges tetőszerkezetét dicsérte, hogy zárt állapotban még a 245 km/órás végsebességnél sem veszítette el az alakját. Keskeny acélrudak helyett paneles elemek merevítették a vászontetőt. Ezek a tetőfelület 50%-át lefedték, a tető mégis a két hátsó ülés mögé hajtható maradt. Az acélpanelek másodlagos előnye az volt, hogy merev bukókeretként is szolgáltak zárt tető esetén. 

Kapcsolódó cikk
Kapcsolódó cikk
  • 2025.03.10.
  • 8 perc olvasási idő

Mazda MX-5 Miata (1989 – napjainkig)

A Mazda MX-5 Miata a márka autóépítési filozófiájának, a Jinba Ittai – azaz ló és lovasa közötti egység – tökéletes megtestesítője. Célja az első naptól kezdve az volt, hogy egy könnyű, a vezetési élményre kihegyezett roadstert kínáljon. A modell 1989-es bemutatása óta világszerte elismerést vívott ki, minden korosztály és kultúra rajongóinak körében.

Az első generáció (NA) 1989 februárjában debütált a chicagói autószalonon, majd májusban került piacra az Egyesült Államokban. Alig több mint 900 kg-os súlyával valódi könnyű sportautóként vált azonnali sikerré. A második generáció (NB) 1997-ben Tokióban mutatkozott be, és különböző limitált szériákkal – köztük turbós és kupé változatokkal – bővült.

2000-ben a Guinness Rekordok Könyve a világ legnagyobb példányszámban eladott kétüléses kabriójaként ismerte el.

Sötétszürke, modern Mazda MX-5

A harmadik generáció (NC) 2005-ben, Genfben indult útjára 2,0 literes motorral, majd 2006-ban megjelent a lehajtható keménytetős változat is. A jelenlegi, negyedik generáció (ND) 2014-ben mutatkozott be, és 27 évvel az első modell után elérte az 1 millió legyártott példányt. A 2017-es MX-5 RF változat a nyitott vezetés élményét ötvözi egy fastback kupé eleganciájával, ezzel új közönségeket szólítva meg. 

MINI Cooper Cabrio (1992 – napjainkig)

A tető nélküli MINI-k története 1992-ben indult, amikor az első hivatalos kabrió változat bemutatkozott az NEC Motor Show-n. A kezdeti modellek 1,3 literes motorral, diófa műszerfallal és sportülésekkel készültek. 

Szürke Mini Cooper Cabrio

A 2004 és 2015 közötti időszakban megjelentek az olyan fejlesztések, mint a 15 másodperc alatt nyíló tető, valamint a krómozott bukócsövek, amelyek mögé szépen behúzódott a tető. A 2015–2023 közötti modellfrissítések során új dizájnelemeket, tágasabb belteret, tolatókamerát, parkolószenzorokat és modern infotainment rendszert kapott a MINI Cabrio, ezzel tovább növelve népszerűségét. 

A legújabb MINI Cooper kabriót mi is leteszteltük. Nézd meg, mit tud, valamint ismerj meg további 6 menő kabrió modellt a Használtautó.hu GT új adásából:

Megjött a kedved a kabriózáshoz? Válogass a nyitott tetejű modellek közül a Használtautó.hu-n: