• 95 578 Ft
  • D 584 Ft
  • 100 633 Ft

Traktorgyártóból legenda: a Lamborghini története 5 ikonikus modellen keresztül

Ismerd meg a Lamborghini történetét 5 meghatározó modelljén keresztül!

Talán az egyik leginkább poszterekre kívánkozó, ikonikus autómárka a Lamborghini. De a Ferrari kihívója kalandos úton, gazdasági válságok és tulajdonosváltások sorozatán keresztül vált egy traktorgyártó mellékprojektjéből az exkluzivitás világszerte ismert jelképévé.

Balról jobbra egy sárga Lamborghini Diablo, zöld Lamborghini Miura és fehér Lamborghini Countach egy autótalálkozón.

Lamborghini Miura (1966–1973)

Ferruccio Lamborghini, egy többek között traktorokat gyártó, elismert vállalkozó 1963-ban döntött úgy, hogy saját autómárkát alapít. Olyan Gran Turismo autókat akart gyártani, amik felveszik a versenyt a Ferrarival. 

De a tervezőcsapatának más elképzelése volt: Ferruccio kívánságaival ellentétesen, szabadidejükben kezdtek el egy sportautót tervezni. A prototípusra azonban a tulajdonos is rábólintott, így született meg a Lamborghini Miura, amit a híres Miura bikatenyésztő farmról és alapítójáról, Don Eduardo Miura Fernándezről neveztek el.

Narancssárga Lamborghini Miura 1968-ból.

A Miura 1966-os kiadásakor a világ egyik leggyorsabb sorozatgyártású autója volt, közel 300 km/órás sebességgel. Első középmotoros utcai sportkocsiként pedig a modern szupersportautók kategóriájának megteremtője.

Lamborghini Countach (1974–1990)

Az olasz autógyártó a 70-es évek elején egyre több gazdasági problémával küzdött. Bár sportkocsit nagyon jól csináltak, profitot kevésbé, Ferrucci pedig részvényei eladására kényszerült. Az új tulajdonosok, Georges-Henri Rossetti és René Leimer svájci üzletemberek vezetése alatt a cég 1974-ben egy új modellt dobott piacra: a Countach-t. 

Zöld Lamborghini Countach

Futurisztikus formatervezése, éles szögei és híres, felfelé nyíló ajtói (“scissor doors”) miatt a Countach inkább emlékeztetett űrhajóra, mint autóra. A Lamborghini ezzel a szupersportautó szinonimájává, a Countach pedig a 80-as évek popkultúrájának ikonjává vált. 

Bár a Countach népszerűsége töretlen maradt, a cég pénzügyi problémákkal küzdött és 1978-ban csődeljárás alá került. Először két svájci cukormágnás, majd 1987-ben a Chrysler amerikai autógyártó vette meg, mindössze 25 millió dollárért. Most már amerikai vezetés alatt a Lamborghini mérnökei el is kezdtek dolgozni egy modellen, ami a Countach méltó utódja lehet. 

Kapcsolódó cikk
Kapcsolódó cikk
  • 2025.01.23.
  • 5 perc olvasási idő

Lamborghini Diablo (1990–2001)

A Lamborghini Diablót a márka jó szokása szerint ismét egy bikáról nevezték el. A márkára jellemző V12-es motorral, 485 lóerővel kiadásakor korának egyik leggyorsabb autója volt. A későbbi változataiban összkerékmeghajtást vezettek be, ezzel fokozva a kezelhetőségét. Egy ideig úgy tűnt, a Diablo sikeresen átvezette a márkát a modern korba, sőt: az eddigiekkel ellentétben pénzt is termelt. 

Ez azonban csak ideig-óráig tartott. Új, még lenyűgözőbb és gyorsabb szupersportautók kerültek reflektorfénybe a Diablo elől, a cég pedig ismét eladósorba került. Előbb egy indonéz cég próbálkozott a dühöngő bika megszelidítésével, majd a márka az Audi révén a Volkswagen Csoport kezébe került. A németek egy vadonat új modellel akarták beharangozni a Lamborghini új fejezetét, így született meg a…

Lamborghini Murciélago (2001–2010)

Az Audi és a Lamborghini mérnökei jó csapatot alkottak: az első közös modell ötvözte az előbbi megbízhatóságát és minőségét az utóbbi jellegzetes stílusával. 572 lóerős V12-es motorral és félreismerhetetlen szögletes ékformájával a Lamborghini megérkezett a 21. századba.

Sárga Lamborghini Murciélago

A hagyományokhoz híven a Lamborghini Murciélago a nevét egy harci bikáról kapta. A legenda szerint Murciélago 1879-ben egy bikaviadalon 28 késszúrást élt túl, és olyan hősiesen küzdött, hogy a tömeg arra kérte a matadort, kímélje meg az életét. Ezután a bikát odaajándékozták Don Antonio Miurának, Murciélago így a Miura tenyészvonal része lett. Az elnevezés ezáltal a márkára jellemző bikaviadal-kultúrán túl a Lamborghini első sportautóját is megidézi. 

Két évvel később a Murciélago mellett egy második modellt is bemutattak. A V10-es motorral felszerelt “kistesó” Gallardo pedig gyorsan a cég legkelendőbb modellje lett: mire 2013-ban befejezték a gyártását, az összes valaha eladott Lambo 50%-a Gallardo volt. 

Kapcsolódó cikk
Kapcsolódó cikk
  • 2024.10.16.
  • 5 perc olvasási idő

Lamborghini Aventador (2011–2023)

A Murciélago-t egy évtized után váltotta le a márka az új modellre, az Aventadorra. 50 év után nyugdíjazták Giotto Bizzarini eredeti terveit, és az Aventador egy teljesen új fejlesztésű, 700 lóerős V12-es motort kapott. Több mint egy évtizedes pályája végén, 2023-ban pedig az Aventador még mindig olyan modernnek tűnt, mint amikor először gurult le a gyártósorról.

Az Aventador nemcsak pénzügyi sikert hozott a Volkswagen Csoportnak. Számos hollywoodi filmben jelent meg szupersztárok társszereplőjeként, A sötét lovag – Felemelkedésben Bruce Wayne is egy Lamborghini Aventadort vezet. 

Kék Lamborghini Aventador

Hibrid technológia és rekord eladások

A Lamborghini nemcsak az autóipar történelmébe írta be magát, de napjainkban is jelentős sikereket ér el. 2024-ben saját rekordját megdöntve 10687 darab autót értékesítettek világszerte, 6%-al megelőzve a már szintén rekordévnek számító 2023-as eladásokat. 

Mindemellett a villamosítást a Lamborghini sem kerülhette el. Bár az első, teljesen elektromos Lambóra még várni kell, a jelenlegi kínálatban kiemelkedik a hibrid Lamborghini Revuelto. 2017-ben bemutatott divatterepjárójuk, az Urus plugin hibrid verzióját, a 800 lóerő összteljesítményű Lamborghini Urus SE-t tavaly mutatták be. 

A képek forrása: NetCarShow.com