• 95 579 Ft
  • D 584 Ft
  • 100 635 Ft

Ez volt a japán sportautók csúcsa?

Mi jut eszedbe arról, hogy „10 másodperces autó”?

Ha láttad a Halálos iramban első részét, biztosan beugrik az ikonikus jelenet: Dominic Toretto legyőzi Brian O’Connert egy utcai versenyen, aki ezután egy Toyota Supra karosszériát hoz Domnak. Ebből épül majd az a bizonyos „10 másodperces autó” amit a verseny tétjeként Dom elnyert tőle.

A filmben a 4. generációs Supra szerepelt, ami elkészültét követően instant legendává vált, és azóta is sokak számára egy elérhetetlen álom – ahogy nekem is. De mi a Toyota Supra múltja, hogyan jutottunk el az ikonikus Mk4 generációhoz – és mi ennek a felejthetetlen modellnek a jövője? 

A Supra előfutára: Toyota Celica Supra (1978–1981)

1978-at írtak, amikor a Toyota először bemutatta a Celica Supra modellt. Az autó a Celica kupé alapjaira épült, de egy nagyobb, 2,6 literes sorhatos motorral szerelték fel, hogy sportosabb vezetési élményt nyújtson. 

Az autó a luxust és a sportosságot ötvözte, és mivel az amerikai piacra szánták, olyan újításokat hozott magával, mint az elektronikus üzemanyag-befecskendezés. Ekkor még a „Supra” elnevezés csak egy sportosabb felszereltségi szintet jelölt, de ez nem maradt így sokáig.

A Supra önálló modellé válik: Mark II (1981–1986)

1982-ben a Toyota különválasztotta a Suprát a Celicától, és ezzel megszületett egy teljesen új modell: a Supra Mark II. Az autó teljesen új dizájnt kapott, így az elődjétől könnyen megkülönböztethetővé vált. A motorválaszték is bővült, a legnagyobb újdonság a 145 lóerős teljesítményre képes, 2,8 literes soros hathengeres motor volt.

A Mark II generáció olyan újdonságokat hozott, mint az elektronikusan vezérelt automata sebességváltó és a digitális műszerfal, ami a nyolcvanas években valódi innovációnak számított.

Egyre nagyobb teljesítmény: Mark III (1986–1993)

A harmadik generációs Supra 1986-ban mutatkozott be, és mérnöki csodának is beillett. A Mark III teljesen új alapokra épült, immár önálló sportautóként, minden Celica-kapcsolat nélkül.

Ebben a szériában jelent meg először egy Suprában a turbófeltöltős motor, ami hatalmas teljesítménynövekedést hozott: a 3,0 literes 7M-GTE motor 230 lóerőt és 325 Nm nyomatékot biztosított, ami akkoriban kimagaslónak számított. De nem minden a teljesítmény. A Toyota újabb innovációkat vezetett be: adaptív felfüggesztést és négykerék-vezérelt fékrendszert, amelyek nagy sebességnél is stabilitást adtak az autónak.

Kapcsolódó cikk
Kapcsolódó cikk
  • 2025.01.23.
  • 4 perc olvasási idő

A luxus sem maradt el, hiszen olyan extrákkal lehetett rendelni a Mark III-at, mint az automata légkondicionáló, a prémium hangrendszer és az elektromos bőrülések. A japán piacon limitált kiadások is megjelentek, amelyek mára keresett gyűjtői darabokká váltak.

Megérkezik a JDM ikon: Mark IV (1993–2002)

Az 1993-ban bemutatott Mark IV Supra nemcsak a Toyota, hanem az egész autóipar történetének egyik legmeghatározóbb mérföldköve lett. A negyedik generáció a legendás 2JZ-GTE motorral debütált, amely duplaturbóval volt szerelve. Japánban 280 lóerős teljesítményt adott le, a nemzetközi piacokon viszont 320 lóerőre is képes volt.

Az autó könnyített alumínium alkatrészekkel és kifinomult aerodinamikával rendelkezett, így páratlan vezetési élményt nyújtott. De ami igazán különlegessé tette, az a tuningpotenciálja volt. A 2JZ motor híres arról, hogy minimális módosításokkal is elképesztő teljesítményt lehet belőle kinyerni, akár 1000 lóerő felettit is.

A Supra rengeteg filmben és videojátékban szerepelt, de a Halálos iramban első részének köszönhetően vált igazán halhatatlanná. Paul Walker autójaként az egész világ megszerette ezt az ikonikus JDM (“Japanese Domestic Market”, azaz japán piacra szánt) autót.

Összebútorozás a BMW-vel: Mark V (2019–napjainkig)

Hosszú várakozás után, 2019-ben mutatta be a Toyota az új Suprát – ezúttal a BMW-vel együttműködésben. Az alapokat a BMW Z4 adta, de a Toyota odafigyelt arra, hogy megőrizze a Supra DNS-t. A 3,0 literes turbós sorhatos motor 382 lóerős teljesítményt nyújt.

Bár az együttműködés megosztotta a rajongókat, a Toyota gondoskodott róla, hogy az autó vezetési élménye hű maradjon a Supra örökségéhez. Az adaptív futómű, a digitális műszerfal és a fejlett biztonsági rendszerek mind a modern kor elvárásainak megfelelő sportautót eredményeztek.

Kapcsolódó cikk

Mi lesz a Supra jövője?

A Toyota Supra négy évtizede bizonyítja rátermettségét, mint az egyik legikonikusabb sportautó, amely valaha készült. Legyen szó versenypályáról vagy hétköznapi utakról, mindig is egy volt az autózás csúcsai közül.

Bár a Toyota bejelentette, hogy az ötödik generációs Supra gyártása 2026-ban befejeződik, a Supra név örökké élni fog az autórajongók körében. Főleg azok számára, akik ezzel a modellel nőttek fel, és akiknek a gyerekkorát meghatározta ez a legendás autó.

Csak remélni tudjuk, hogy a hatodik generáció már a rajzasztalon van!

Képek forrása: pressroom.toyota.com