• 95 578 Ft
  • D 584 Ft
  • 100 633 Ft

Hajóvásárlás kezdőknek: mit nézz meg, mielőtt vízre szállsz?

Új vagy használt? Mire figyelj, és mikor kezdj keresni? Szakértőt kérdeztünk.

A hajózás sokak számára álom, másoknak rendszeres hétvégi program, de egy biztos: nem impulzusvásárlás. Egy hajó nem tej vagy kenyér, amit akkor veszünk meg, amikor elfogy. Ráadásul a rosszul megválasztott típus, az átgondolatlan beszerzés vagy a felkészületlen indulás könnyen csalódáshoz – és sok százezres veszteséghez – vezethet.

Vitorláshajók egy balatoni kikötőben, felülnézetből.

Ezért összegyűjtöttük a legfontosabb gyakorlati tudnivalókat hajóvásárlás előtt. Segítségünkre volt Králik Zoltán, a Hajósziget.com tulajdonosa és a Blumax hajók magyarországi forgalmazója, akinek hirdetéseit a Használtautó.hu-n is megtalálják az érdeklődők. Számos eladás, vásárlás és saját hajós tapasztalat alapján ad tanácsokat azoknak, akik most vágnának bele.

Márkakereskedés és egyedi beszerzés

Králik Zoltán a saját hajók iránti érdeklődése miatt kezdett kereskedelemmel foglalkozni. Először használt hajókkal foglalkozott: minél többet szeretett volna megvenni, kipróbálni, ezért cserélgette őket. Ezáltal megismert különböző beszerzési forrásokat is, a hobbi pedig gyorsan üzleti vállalkozássá fejlődött. 

A használt hajókat azonban egy Magyarországon előtte nem forgalmazott, minőségi, olasz brandre cserélte: Blumax márkakereskedést nyitott. Bár Zoltán szerint az új hajó “más kávéház”, hiszen ezek technológiailag a lehető legmodernebb, megrendelői igények szerint, testreszabottan gyártott járművek, ügyfelei kérésére használt hajók állapotfelmérésével és egyedi beszerzésével is foglalkozik. 

Gondold át a szempontokat

Zoltán első tanácsa a hajóvásárlóknak, hogy sose válasszanak hajót csak az alapján, hogy melyik tetszik. Mérjük fel alaposan a szempontjainkat, hiszen ez meghatározza, milyen hajótípusban, méretben, felszereltségben érdemes gondolkodni.

“A legfontosabb, hogy gondoljuk végig, mire fogjuk mi ezt használni, hányan fogjuk használni, milyen elvárásaink vannak sebességben, mennyi időt szeretnénk a hajóban eltölteni, szeretnénk-e benne aludni például,”

– mondja Zoltán.

A szakember mindenkinek azt mondja, úgy menjen el hajót nézni, hogy ott lesz mindenki, aki majd használni fogja. Nemcsak a leendő kapitány, de a házastársa, gyermeke is: “Ebben a tételben már nem dönt egymaga az ember.” 

Mit nézzünk a használt hajón?

Míg egy használt autónak lekérdezhetjük az alvázszámát, elérhető a futásteljesítménye vagy a szervizkönyve, a hajóknál ez nem ennyire egyértelmű. Kilométeróra hiányában mit nézzünk meg mindenképp egy használt hajón? – kérdeztem a szakembert.

Külső szemmel is jól látható a hajótest gélezésének (festésének) a minősége:

“Nézzük meg, van-e a hajótesten, akár az alján, akár a belsején sérülés, látunk-e korábbi balesetre utaló jeleket vagy bármi ilyesmit.” 

Bizalomgerjesztő továbbá, ha az eladó rendelkezik a hajó gyári dokumentációjával és szervizfüzettel vagy az elvégzett javítások, karbantartások dokumentációjával.

“Kilométeróra nyilván nincs egy hajóban, de a motorosoknak általában van üzemóraszámlálója, ami megmutatja, hány órát ment a motor – ebből a számból is lehet következtetni annak állapotára.” 

Ne akkor keressünk hajót, amikor hajózni szeretnénk!

Zoltán is érzékeli, hogy szezon van: a héten, amikor beszéltünk, minden nap jöttek hozzá az érdeklődők hajót nézni. Ennek ellenére arra figyelmeztet a szakember, ne akkor jusson eszünkbe hajót vásárolni, amikor már használnánk azt. 

“Ez nem olyan, mint a tej, hogy akkor vesszük ha elfogy,” – magyarázza a szakember. A szezon előtt érdemes hajót keresni, hiszen nemcsak arra kell időt szánni, hogy a nekünk megfelelő modellt megtaláljuk. 

Egy használt hajót át kell nézetni, esetleg rendberakatni a vízretétel előtt. Egy új hajó gyártási ideje 8-12 hét. Készletről 1-2 alatt a miénk lehet a hajó, de ott kompromisszumokat kell kötni a színek és a felszereltség tekintetében.

Teendők a vásárlás után

Zoltán elmesélte: járt már úgy, hogy a frissen vásárolt, azonnal használhatóként árult hajóban az első úton eltört a kormánybovden.

“Jól megfigyelhető a hirdetésekben – egyébként mindenhol a világon – hogy minden eladó hajó frissen szervizelt és kiváló állapotú. Érdemes ezért megkérdezni az eladót, mit jelent neki a szerviz, mit csináltak meg valóban a hajón?”

A szakember szerint ez leggyakrabban motorolajcserét, esetleg a gyertyák cseréjét jelenti. Ezek mellett azonban a hajtóműolajat és a vízkereket is cserélni kell néhány évente. Rendszeres ellenőrzésre és cserére szorulnak a kötelek és hasonló kopó alkatrészek is, vitorlás esetében értelemszerűen a vitorlák.

A megvásárolt hajó használatba vétele előtt a műszaki ellenőrzés mellett a kötelező felszerelések megléte is fontos. “Kiemelném a tűzoltó készülék hitelesítését, ami évente esedékes,” – figyelmeztet Zoltán. 

A rendszeres karbantartás része a takarítás, algagátlás, ősszel a szezon után a téliesítés. Ez a vízen tartott hajók vízből kivételét jelenti, a vízrendszer (például fedélzeti zuhany, mosogató) vízmentesítését. Ha van konyhafülkéje vagy főzőrésze a hajónak, akkor a gázpalackot is ki kell venni a télre.

Kedvet kaptál? A Használtautó.hu-n is találsz hajókat! Böngéssz vízi járművek között ide kattintva: