Mire figyelj egy használt autó műszaki állapotának ellenőrzése során?
Ezeket mindenképp nézd meg a használt autó megtekintésekor.
Használt autó vásárlása előtt a legtöbben sok járművet megnéznek személyesen, de csak néhány kiszemeltet vizsgálnak vagy vizsgáltatnak át. A szakértő szem elengedhetetlen, de néhány diagnosztikai műszer és szakmai háttér is szükséges az alapos átvizsgáláshoz. Hogyan történik az alapos ellenőrzés? Mutatjuk!

Szemrevételezés és szakértői átvizsgálás
Ne vásárolj anélkül, hogy nem nézed, illetve nézeted át az autót! Mindig végezz alapos szemrevételezést. Az autó karosszériájának állapota kulcsfontosságú, mert bármilyen törés vagy karcolás rejtett problémákat jelezhet. A rozsda különösen veszélyes, mivel hosszú távon komoly szerkezeti problémákhoz vezethet. Érdemes alaposan átvizsgálni az autó alját és minden felületet, ahol a rozsda megjelenhet.
A gumik állapota is árulkodó jele lehet a jármű állapotának. A kopott gumik nemcsak biztonsági kockázatot jelentenek, hanem többletköltséget is okozhatnak neked, ha hamarosan cserélni kell őket. Ellenőrizd az abroncsok mintázatát és az egyenletes kopást is.
A belső tér állapota szintén fontos. Az ülések és a kárpitok nemcsak az esztétikai szempontokat befolyásolják, hanem mutathatják az autó használati szokásait is. Ha az ülés különösen elhasználódott, az azt jelezheti, hogy az autót sokat használták hosszú távon.
1. Ha megtetszik egy autó, ezeket mindenképp nézd meg rajta kívülről:
- karcok, horpadások, festékleverődés
- parkolási sérülések, padkázások nyoma (pl alufelniken)
- féktárcsák, fékbetétek állapota
- gumik állapota
- karosszériahézagok
- szélvédő állapota
- ablaktörlők
- lámpák
- dobbetét
Ezeket az elemeket akár te magad is szemrevételezni tudod. Ugyanakkor ha nem vagy szakember, és valóban aprólékosan át akarod nézetni az autót, fordulj szakértőhöz! Ez lehet egy tapasztalt autószerelő is, de vannak kifejezetten autóvizsgálat profilú vállalkozások is, akik több ezer autót néztek már át, és a kisujjukban vannak az esetleges hibalehetőségek, hiányosságok, turpisságok is.
Ők helyszíni átvizsgálást végeznek, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy veled mennek a kiszemelt autóhoz, és ott helyben végzik el a vizsgálatot. A független autóvizsgálatot végző szakemberek mellett lehetőség van szervizben történő átvizsgálásra is.
2. Festékréteg-vizsgálat
Festékvastagság-mérő műszert körülbelül 30-50 ezer forintért vásárolhatsz. Ugyanakkor ez még nem minden, meg kell tanulni használni is. Az optimális festékréteg-vastagság az autón 70-150 mikron (ezredmilliméter).
Fontos az is, hogy hol kell mérni az autón a rétegvastagságot. Ha csak itt-ott rámérsz, lehet, hogy magadat csapod be, inkább bízd szakemberre. Különösen, hogy például egy vastagabb töltőalapozó miatt például 200-250 mikronos vastagság is összejöhet.

A festékréteg vizsgálattal képet kaphatsz arról, hogy az autónak volt-e korábban törése, amit kijavítottak, majd lefesettek, fényeztek, és kívülről már nem látszik.
A szakember ugyanakkor nemcsak a külső elemek festékvastagságát nézi, hanem a vázszerkezetet is, az oszlopokat, küszöböket, vágásokat keresve. Ez azt jelenti, hogy több darabból van a karosszéria összehegesztve. Ez nyilván az autó (vagy elemeinek) törésére utal, ami ütközés következménye lehet. A hegesztési pontokat, ha utána fényezve van az autó, laikus szem nemigen találja meg.
3. Belső tér vizsgálata
- ülések vizsgálata ránézéssel (kosz, szakadás, kiálló részek stb.), tapintással (mennyire kopott ki a szivacs)
- kormányállapot
- kilométeróra
- váltókar
- pedálok állapota
- szivargyújtó
- tetőkárpit
- alap és extra kényelmi rendszerek működése
4. Motortér és a fő vezérlő elemek vizsgálata
- festékréteg-vizsgálat a motortér felületein is végezhető, ugyanakkor itt a festés sokkal vékonyabb
- nyúlványok épsége
- motorolaj-, váltóolaj folyás
- folyadékszintek ellenőrzése
- hosszbordásszíj ellenőrzés
- motor vezérlésének állapota
- kiegyenlítő tartály
- váltó
- kuplung
- futómű
5. Diagnosztika
Egy profi gyári diagnosztikai készülékkel az autó működéséért felelős vezérlőegységek adatait lehet kiolvasni és értékelni, például hibakódokat, valós adatokat. Pl. üzemanyag rendszer, lambda értékek, elektronika, injektor, részecskeszűrők.
Fontos, hogy lehet vásárolni viszonylag olcsóbb, nem profi szintű, de még így is többszázezer forintos hibakódolvasó diagnosztikai műszereket. Azonban ennél is igaz, hogy szakmai háttér nélkül nehéz kiértékelni az adatokat, diagnoszikai összefüggéseket.
Lényeges, hogy a használt autót a helyén kezeld az állapota szempontjából. Ritka a tizenéves teljesen sérülés – és rozsdamentes jármű. Fontos a jó állapot, de ne várd el, hogy egy többéves használt autó olyan legyen mint egy nullkilométeres új.