Trabant, mint befektetés? Egekben a retro autók ára
Akár milliókat elkérnek a több, mint 40 éves KGST autókért.
Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az 1990 előtti évjáratú kelet-európai autók, mint a Trabant, Moszkvics, Lada, Skoda, Dacia és Wartburg. Ennek köszönhetően pedig az értékük is folyamatosan emelkedik. A Használtautó.hu adatai alapján egy szép állapotú, több mint 40 éves KGST autóért ma már akár milliós összegeket is elkérhetnek.
Népszerűek a keleti blokk régi autói
A rendszerváltás után ugyan rengetegen szabadulni akartak a KGST modellektől, ám a nosztalgia és az autópiaci változások hatására mostanra nagyon megemelkedtek a keleti blokk régi autóinak árai. 2024-ben több mint 11 ezer telefonos érdeklődés érkezett a legnépszerűbb veterán modellekre, amelyekből jelenleg több mint 1100 darab található meg a portálon.
„Úgy tűnik, érdemes öreg KGST autóba fektetni, hiszen egyre jobban emelkedik az áruk. Korukhoz képest majdhogynem elképesztő összegeket kérnek több mint 40 éves modellekért is”
– mondta Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
Hódít a Trabant, a Lada és a Moszkvics
Az oldal legfrissebb adatai szerint ezek a klasszikus, sok esetben gyűjtői járművek átlagosan több mint 39 évesek. Ám a gyönyörűen restaurált példányok ára (mint például ez a csodás Trabant) egyre inkább felveszi a versenyt a modernebb használt autókéval. A január és szeptember között regisztrált kínálatban az 1990 előtti évjáratú autók átlagára a piacon különösen magasra emelkedett. A legdrágábban a Trabant, Lada és Moszkvics modelleket kínálják.
„Az oldalra felkerült KGST autók árskálája 30 ezer és 7 millió forint között mozog, és ebből fakadóan egyre inkább gyűjtői célokat szolgálnak. Emiatt akár rosszabb állapotú járművet is érdemes megvásárolni és belefogni a felújításukba, mert az évek múltával még tovább növekedhet az értékük” – tanácsolta Horváth András.
Anno sem voltak olcsók
A KGST modellek fénykorukban sem voltak olcsók. Az MTI történelmi fotóalbumában, a Kor-képek 1980-1989-ben is szerepel egy fotó, amelyen látható a Merkur személygépkocsi-értékesítő vállalat kifüggesztett rendelési listája.
Az 1989-es kínálatban egy Trabant Limusin 91 ezer, egy Dacia TX 171 ezer, egy Polski Fiat 126/650 120 ezer forintba került. Egy Skoda 120 L-hez 176 ezer, egy Lada 1300 S típushoz pedig 199 ezer forintért juthatott a kor autóvásárlója. Persze, néhány év várakozás után. Az inflációt figyelembe véve, az 1989-es, körülbelül 90-200 000 forintos autókért mai áron 2,3-5,2 millió forintot kellene fizetnünk.