Milliós szervizköltség? A szakértő elárulja a rejtett buktatókat!
Fókuszban az elektromos autózás.
A Használtautó.hu GT legújabb adásának vendége Varga Tibor állapotfelmérő szakértő, akivel ezúttal az elektromos autókat vettük górcső alá. Szó esett az előnyökről, hátrányokról, különös tekintettel a fenntartási költségekre, hatótávra, akkumulátor-élettartamra és a szervizelhetőségre.
Emellett Tibor ismét eloszlatott egy tévhitet – ezúttal az elektromos autók karbantartási költségeivel kapcsolatban.
Érdekel a teljes adás? Kattints az alábbi lejátszóra, vagy keresd fel a Használtautó.hu Youtube csatornáját, ahol további érdekes tartalmakat is találsz.
Kinek ajánlott az elektromos autó?
Tibor szerint az elektromos autó elsősorban azoknak ideális, akik sokat közlekednek városban, rövid utakon, vagy naponta olyan távolságot tesznek meg, ami belefér a jármű hatótávjába. Nagyon fontos, hogy megoldott-e az otthoni töltés – akár napelemről –, vagy nyilvános töltőhálózatot kell használni, hiszen ez nagyban meghatározza a fogyasztási költségeket. “Ugyanaz a kilowattóra nagyon más pénzbe kerülhet” – emeli ki a szakértő.
Hatótávpara – télen nagykabátban vezetünk?
Az elektromos autózás egyik leggyakoribb kérdése a hatótávolság, hiszen a gyári értékek csak elméleti számok, a valóságos hatótávot számos tényező befolyásolja. “Befolyásolja többek között a külső hőmérséklet, de akár a vezetési stílus is” – hívja fel a figyelmet Tibor.
Vajon valós az a sztereotípia, hogy télen növelhető a hatótávolság, ha a fűtés helyett inkább kabátban vezetünk? – kérdezi Lőcsei Dániel, a Használtautó.hu brandmanagere. Tibor szerint ennek van valóságalapja, főként a régebbi típusú elektromos autóknál, ahol más technológiát alkalmaztak. A modern, hőszivattyús rendszerekkel felszerelt modellek esetében ez már kevésbé jelent problémát.
Szervizköltségek: tényleg kevesebb?
Bár az elektromos autóknál nincsenek olyan rendszeres költségek, mint például az olajcsere, bizonyos meghibásodások akár több százezer, sőt milliós tételt is jelenthetnek.
“Még mindig jobb a helyzet, mint egy belső égésű motoros autónál, de nem nulla” – figyelmeztet Tibor. Tapasztalatai szerint az egyik leggyakoribb problémás alkatrész az akkumulátor, de a villanymotor csapágyainak meghibásodása is gyakori jelenség. Ezek javítása drága, nemcsak az alkatrészek ára, hanem a szakemberek szűkös elérhetősége miatt is.
Különösen használt elektromos autó vásárlásakor ajánlott a teljeskörű átvizsgálás, mert egy rejtett sérülés a nagyfeszültségű rendszerben (például az inverterben) hónapokkal vagy évekkel később is komoly, költséges meghibásodáshoz vezethet.
Előnyök és hátrányok egy tulajdonos szemszögéből
Az egyik legnagyobb előny Tibor szerint a gazdaságosság. Mint friss Tesla-tulajdonos, kiemeli az alacsony fogyasztási költségeket, és hogy nincs szükség olajcserére vagy rendszeres szervizelésre, ami jelentős megtakarítást jelent.
“Én mindenképpen anyagi megfontolásból ültem ebbe az autóba.”
– mutat rá Tibor.
A Teslák emellett olyan extra szolgáltatásokat kínálnak, amelyek egyedülállóak ebben az árkategóriában. Ugyanakkor Tibor szerint a Tesla technológiailag fejlett, de nem tekinthető valódi prémium autónak: az anyaghasználat és a zajszigetelés elmarad a német prémium márkák szintjétől. A futómű- és szélzaj már alacsony sebességnél is jól érzékelhető.
Ha mélyebben is érdekel a téma, nézd meg a teljes beszélgetést, vagy látogass el a Használtautó.hu GT YouTube csatornájára, ahol további videókat is találsz az elektromos autózásról.
Ha pedig konkrét modellek iránt érdeklődsz, böngéssz a Használtautó.hu kínálatában!